Theos portfölj

Det blev ett litet uppehåll pga sjuk son men nu är vi förhoppningsvis "back on track" igen.
 
Nästa portfölj ut är Theos. Theo är 1½år och jag har sparat till honom sedan start. 200kr vid födelsedagar och 100kr till jul. Precis som med de andra portföljerna jag har visat så är strategin att spara i företag som har en direktavkastning (utdelning) på minst 3% i förhållande till kursen (priset) vid köptillfället. Grunden byggs av investmentbolag och kompletteras därefter med ett par stabila bolag.
 
Nedan ser ni en skärmdump på Theos portfölj från Shareville.
 
 
 
Theo har pga sin låga ålder enbart 3 bolag i sin portfölj. Kinnevik och Ratos som är investmentbolag samt Klövern som är ett fastighetsbolag.
 
Kinnevik har en utdelning på 7,75kr/ aktie och jag har gett 245kr för en aktie (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,16%
Klövern har en utdelning på 0,35kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 9kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,89%
Ratos har en utdelning på 3,25kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 53kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 6,13%
 
Den totala avkastningen (vinsten) om jag skulle sälja alla Theos aktier idag är 48kr. Inte så mycket men samtidigt inte det jag fokuserar på. Mitt fokus ligger på utdelningar. 
 
Theo har 1st aktie i Kinnevik, 20st i Klövern och 2st i Ratos. Det innebär att han kommer få totalt 21,25kr i utdelning i år ( 1*7,75kr + 20* 0,35kr + 2*3,25kr).
Det ska sättas i relation med att jag har köpt aktier för totalt 531kr (1*245kr + 20*9kr + 2*53kr).
Den genomsnittliga utdelningen blir alltså 4,0% i år (21,25kr/531kr). Detta ska jämföras med räntan som, om du hittar ett riktigt bra sparkonto, ligger på drygt 0,5%
 
I morgon kommer jag dela med mig av mina funderingar kring val av födelsedagsaktier till Anton. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0