Barnspar i ett annat format

Hej hopp mina kära läsare :0)
 
Idag är det löning och det betyder i vanlig ordning köp av aktier till oss och sonen. Är man extra ekonomisk av sig så ska det löna sig rent generellt att vänta med nyköp till mer i mitten av månaden eftersom många, precis som jag själv, tycker det är så roligt att köpa aktier att vi inte kan bärga oss när lönen kommer.
 
För sonens del kommer det bli påfyllnad av hans aktier i Nobina, ett fint litet bolag som tuffar på galant i hans portfölj. Genom ett köp här kommer Bastians GAV (vad han i snitt har fått betala för aktien) höjas men jag tror att vi kommer se stora uppgångar i det här bolaget så småningom och då gäller det att passa på medan aktien fortfarande är prisvärd.
 
Dessutom står Nobina för 11% av innehavet i Bastians portfölj innan påfyllnad och eftersom inget innehav får vara mer än 15% enligt mina regler så passar jag på nu när aktien ändå känns billig. Då behöver jag inte banna mig själv vid ett senare tillfälle för att jag inte passade på nu.
 
Förresten, lyssnar ni på Feminvest podcast?
Det senaste avsnittet (avsnitt 22) handlar om just sparande till barn och om ni vill ta del av mina tankar kring barnsparande så får ni dem i slutet av det avsnittet. En möjlighet att lyssna istället för att läsa alltså. :0)
 
Och som ni kommer att märka är jag inte direkt någon van poddare. Ni får ta min hummanden för vad de är helt enkelt.
 
https://soundcloud.com/feminvest/ep-22-barnspara-smart-och-med-kontroll
 
Låt pengarna jobba
/Helena

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0