Vikten av att ha rätt perspektiv

Jag fick en kommentar av Saunamannen på Twitter för ett tag sedan om att ett av de bolag jag har i portföljen är en värdelös investering, enligt honom. Bolaget han pratade om var Ratos och som grund för sitt resonemang bifogade han även en print screen på aktiens utveckling sedan 2012. Det är ingen rolig bild. Den gröna linjen visar Ratos utveckling och den gula linjen visar börsens utveckling under samma period.
 
 
Eftersom jag sparar på väldigt lång sikt (drygt 20 år till barnen) så har jag ett litet annat perspektiv än vad Saunamannen har. Att fokusera på 5 års historik blir därför väldigt fel för mig. När jag tittar på ett bolags historik väljer jag istället att se så långt tillbaka som det är möjligt. För Ratos del innebär det at kurvan istället ser ut såhär:
 
Det är fortfarande inte världens roligaste kurva men den ger oss lite perspektiv på den första bilden. Det var två väldigt kraftiga toppar för drygt 10 år sedan. Har man köpt på dessa toppar så ligger man kraftigt på minus idag. Jag har Ratos i en hel del portföljer men har inte köpt under toppar. Min strategi när det gäller Ratos är att köpa när alla andra säljer vilket istället brukar ligga nära dalarna.
Ovanstående 2 bilder visar Ratos B- aktie. I Antons, Max och Theos portföljer har jag köpt Ratos A-aktie som inte svänger lika mycket. De ligger alla på plus i Ratos varav Theo í skrivande stund har +32,13% för Ratos.
 
Nu är inte aktiehistoriken avgörande för om jag väljer ett bolag eller inte utan endast ett av de verktyg jag använder mig utav när jag bedömer ett bolag. I Ratos fall så tror jag på bolagets affärsidé vilket är det viktigaste för mig inför ett investeringsbeslut.
 
Vi kan jämföra med ett annat investmentbolag som ligger i ett par av barnportföljerna och som många rekommenderar, nämligen Bure. Tittar man som Saunamannen 5 år tillbaka så ser Bure helt fantastiskt ut.
Bure ligger i både Antons och Max portfölj. Den har gått bra i bägge, bäst är den i Max portfölj där den ligger på +340,13% Tittar man dock på hela bilden så ser det helt annorlunda ut.
Köpte man Bure runt millenieskiftet så stämmer man troligtvis inte in i deras hyllningskör som man kan höra överallt numera. Detta betyder inte på något sätt att jag tycker Bure är en dålig aktie att äga, då hade jag inte haft den i någon portfölj. Det visar bara på att om man tror på ett bolag så bör man köpa när andra säljer. Då blir man inte lika känslig för svängningarna som sker på börsen.
Ett annat bolag som har fått komma in i värmen igen är Kappahl. Ett bolag som oerhört många ratade när jag köpte in mig. Där ser den fullständiga historiken ut såhär:

Även här har aktien en lång bit kvar till sin forna glans trots att den gått oerhört bra de senaste 5 åren. Jag köpte Kappahl i november 2015 till min egen portfölj och ligger således på +64,13%. Anledningen till att jag köpte Kappahl när andra flytt skutan var för att jag i stort sett enbart köpte deras babykläder till sonen. De var (är) helt underbara och de var vid den tiden ganska ensamma om en klassisk stil. Som relativt nybliven mamma såg jag Kappahls Newbiekollektion på varenda unge jag mötte. Sedan dess har man fortsatt utveckla även de andra barnkläderna liksom damkollektionen och man börjar närma sig ett fullgott sortiment av snygga kläder vilket även märks på hur många andra som handlar där.
 
Vad vill jag säga med detta då? Jo, håll rätt perspektiv. Vad som är rätt perspektiv för dig vet bara du men en hint är att desto längre investeringshorisont du har desto längre bak i historiken bör du titta. Fundera över varför just du vill investera i ett visst bolag. Vilka framtidsutsikter ser du? Vilka risker? Försök att inte följa strömmen utan gör dina egna analyser och lägg dina pengar på företag som du förstår dig på.
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0