Mat till Bastians portfölj

Vår målsättning har varit att spara 500kr i månaden till Bastian fram tills dess att han fyllt 2 år och därmed höja sparandet till 1000kr per månad. Anledningen till att vi valde ett lägre sparande de första två åren är för att inkomsten i och med föräldraledighet är betydligt lägre samtidigt som utgifterna till viss del är högre. Tänker framförallt på alla saker som man upptäcker att man behöver det där första året. Ni som har barn vet precis vad jag pratar om ;0)
 
Nåväl, Bastian fyllde ju 2 år i december och har sedan dess haft ett större sparande. Detta innebär att vi varje månad har lagt totalt 300kr i fonderna (150kr i Nordnet Superfonden Sverige och 150kr i Skandia Cancerfonden) och 700 kr har öronmärkts till aktier.
 
Denna månaden blev det ett nytt bolag till Bastians portfölj. Det var ett tag sedan sist då jag framförallt valt att öka i de innehav han redan har, men nu kändes tiden rätt. I vanlig ordning fanns det ett par olika bolag jag funderade mellan. Denna gång vägde det mellan att öka i hans bolag Corem properties eller Peab alternativt att ta in Axfood i portföljen. Valet föll på det senare.
 
Bastians portfölj är med sina fyra investmentbolag viktad tungt mot finansbranschen, utöver det har han i stort sett enbart byggbolag och fastighetsbolag i sin portfölj. Här blir Axfood ett riktigt bra komplement i hans portfölj. Axfood äger bland annat Hemköp och Willys så det känns extra bra att han faktiskt tjänar lite på att vi handlar mat, även om det är minimalt.
 
Utveckling Bastians portfölj
1 mån +0,7% jämfört med index +1,0%
3 mån +6,41% jämfört med index +2,38%
6 mån +6,55% jämfört med index +12,56%
1 år +17,25% jämfört med index +11,50%
 
Jag har som mål att slå index på lång sikt vilket Bastians portfölj gör med nästan 6 procentenheter. Det gäller bara att hålla i det här nu och fortsätta leverera bra resultat. Bastians aktier fördelar sig enligt följande (baserat på GAV dvs vad jag köpt aktierna för). Som ni ser ligger han för högt i både Ratos och Nobina eftersom jag inte vill att något bolag ska ha större andel av portföljen än 15% (baserat på GAV). Detta löser jag genom att helt enkelt inte köpa mer i Ratos och Nobina just nu utan istället öka i andra bolag.

 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0