När det känns tungt

Det har väl inte undgått någon att det inte kommit några inlägg på ett tag nu. Anledningen till detta är en vardag som varit väldigt tung. Sonen har varit sjuk i stort sett varje vecka vilket inneburit att övriga i familjen också har varit det och både jag och min man har fått kämpa för att orka med vardagen.
 
Då finns det vissa saker som helt enkelt får ta stryk. Som man inte orkar med när man bara får 2 timmars sömn på nätterna. En sådan sak är bloggen. Vad som inte är en sådan sak är aktierna och det är egentligen hit mitt "tyck synd om mig inlägg" är tänkt att lägga fokus.
 
Det finns olika strategier med aktier. Min strategi innebär bland annat att jag gör det enkelt för mig. Att jag enbart investerar i bolag som jag inte behöver titta till varje dag. Aktier som jag egentligen kan glömma bort en månad eller två utan att jag förlorar alla besparingar.
 
Nej, det är oerhört skönt att ha aktier som till sin natur tuffar fram likt ett godståg oavsett om vi ligger däckade av magsjuka eller influensa där hemma.
 
 
 
Fundera ett tag över vad som känns bäst i magen hos dig. Vilken typ av aktie vill du ha? Vill du ha godståget som visserligen inte håller ett så högt tempo men som rör sig stadigt och balanserat eller vill du ha ett Öresundståg med en maxhastighet på 180km i timmen där du får se upp så det inte är förseningar eller inställda avgångar stup i kvarten?
 
För den som investerar på riktigt lång sikt spelar hastigheten mindre roll. Godstågen kommer fram till slut även om det tar lite längre tid. Risken är att jag med mitt Öresundståg inte kommer fram alls om jag inte är uppmärksam.
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0