Theo 2år

Nu under det varmare halvåret är mitt intresse för aktier minst sagt något svalare än annars. Jag brinner fortfarande för avkastning, den är bara annorlunda mot under vinterhalvåret. Istället för aktieavkastning så ägnar jag mig åt att inkassera avkastning i form av jordgubbar, hallon, vinbär, blåbär, krusbär, björnbär, bigarråer, plommon, äpplen, päron, tomater, squash, bönor, kryddor, potatis, lök... Ja ni hör ju, jag är inte enbart en aktienörd utan även en trädgårdstok. 
 
Det är inte så att jag slutar med aktier. Jag gör mina månatliga insättningar till mig och sonen, sparar vid födelsedagar i barnportföljerna och hänger med i vad som händer. Jag har bara inte inspirationen till att skriva.
 
Nu har dock Theo fyllt 2år och därmed har det blivit lite fler aktier till honom. Det är alltså läge att ta en titt på hur hans portfölj ser ut.
 
Till Theo blev det ett par aktier i Peab vilket jag tycker är ett bra komplement till hans portfölj som i övrigt innefattar investmentbolag, fastighetsbolag och finansbolag. 
 
 
 
På ett år har Theos portfölj gått upp 9,92% att jämföra med index som under samma period har gått ner 14,78%. Ett klart godkänt resultat alltså.
 
Det ska bli spännande att se hur Theos portfölj fortsätter att utveckla sig under det kommande året nu när riskspridningen är något större än föregående år.
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0