Anton 5år

Antons födelsedag närmar sig med stormsteg och det är dags att köpa fler aktier till honom. 
Anton har i dagsläget aktier i 2 investmentbolag (Bure och Ratos) samt ett fastighetsbolag  (Klövern). Frågan är alltså först och främst om jag ska köpa aktier i de bolag han redan har eller om jag ska köpa aktier i ett nytt bolag? 
 
Eftersom 2 av 3 bolag som Anton har aktier i är investmentbolag så är riskspridningen ändå relativt okej med tanke på hur få bolag han har. Jag kommer ändå köpa aktier i ett nytt bolag efterom jag vill ha åtminstone 5 bolag i portföljen för att känna mig nöjd och glad. 
 
Kraven på det nya bolaget är som innan att utdelningen ska ligga på minst 3% av inköpspriset (GAV), det ska vara ett bolag jag tror på under lång tid framåt (minst 20år) och jag ska förstå hur de tjänar sina pengar.
 
Nu när Anton snart är 5år så börjar man kunna se vilka olika intressen han har. För att göra det här med aktier lite roligare när han är gammal nog att förstå har jag valt att köpa aktier i ett bolag som på något sätt knyter an till hans intressen.
 
Anton tycker, liksom sin pappa, väldigt mycket om bilar, grävare, lastbilar mm. Jag har därför valt att titta närmare på två bolag som ligger på min "Bevakningslista", nämligen Bilia och Skanska.
 
Bilia har i skrivande stund en kurs på 180kr och en utdelning på 7,50kr. Det ger en utdelningsprocent på 4,2%. Bilia säljer person- och transportbilar i Sverige och Norge och är återförsäljare för ett flertal stora bilmärken.
 
Skanska har en kurs på 181,50kr och en utdelning på 7,50kr. Det ger en utdelningsprocent på 4,1%. Skanska är ett byggbolag med marknad i Europa, USA och latinamerika. Man bygger bostäder, kontor, sjukhus, vägar, broar och tunnlar. 
 
Båda bolagen tycker jag ser stabila ut och skulle säkert göra sig i Antons portfölj. Jag kan dock bara välja ett och mitt val blir då Skanska som jag tror är mindre känsligt för eventuella svängningar. Infrastruktur kommer alltid behövas oavsett hur läget ser ut i världen. 
 
 
Det ska bli spännande att se hur Antons portfölj utvecklar sig med Skanska som ett av innehaven.
 
Låt pengarna jobba 
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0