Antons portfölj

Ett av de barn jag sparar till är Anton. Han är snart 5år och jag kommer således spara i ytterligare 15 år åt honom. Tyvärr har jag inte sparat år honom sedan födseln så det kommer inte riktigt bli 20år totalt men det är inte hela världen. Bättre sent än aldrig 😉
 
Till Anton sparar jag 200 kr vid födelsedagar och 100 kr vid jul. Detta är absolut inga stora belopp men kommer ändå bli en fin liten summa till hans 20-års dag. Med så låga belopp har jag valt att satsa en del på investmentbolag för att på så sätt indirekt kunna äga andelar i flera bolag för mindre pengar. Jag har dessutom min regel om att enbart köpa när kursen (priset) på aktien är så pass låg att utdelningen är minst 3% av kursen. 
 
Antons portfölj ser ut såhär just nu. 
 
Han har aktier i Bure och Ratos som är investmentbolag samt Klövern som är ett fastighetsbolag.
 
Bure är köpta till en kurs på 37kr  (se GAV) och delar i år ut 2kr/ aktie. Det ger en utdelningsprocent på 5,4%
 
Klövern är köpta till en kurs på 9 kr och delar ut 0,35 kr/ aktie. Det ger en utdelningsprocent på 3,9%
 
Ratos köptes till en kurs på 72kr och delar ut 3,25kr/ aktie. Det ger en utdelningsprocent på 4,5%
 
Köpkursen här (GAV) är inklusive courtaget.
 
Dessutom är den totala avkastningen idag (vinsten) 313kr. Dvs skulle jag sälja av alla aktierna så hade jag tjänat 313kr minus courtage. Nu ska vi ju inte göra det utan bara inkassera utdelningarna. Resten får växa till sig 15 år till. ☺
 
Nu ska jag börja fundera på vad jag ska köpa för aktier till honom i födelsedagspresent. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0