Bastians portfölj

Sista portföljen ut är, vår egen son, Bastians. Den har ett lite annorlunda upplägg jämfört med de andra barnportföljerna jag sparar i. Här sparar jag inte till födelsedagar och jul utan sparar istället 500kr i månaden. Precis som med de andra barnen så är tanken att spara tills han fyller 20 år. Han är lite mer än 1 år nu så det är ungefär 19 år kvar att spara.
 
Till Bastian har vi valt att spara i ett Investeringssparkonto (ISK) med förhoppningen att han själv ska ta en aktiv roll i sitt sparande när han blir lite äldre. Den ihopsparade summan kommer vara betydligt högre än de andras om 19 år så jag har även valt ett annat upplägg. Bastians portfölj ska innehålla ca 30% indexfonder och 70% utdelningsaktier. Tanken är att han ska kunna sälja fonderna för att till exempel ha som kontantinsats till en lägenhet i framtiden medan aktierna behålls och fortsätter ge honom avkastning i form av utdelning varje år. Eftersom Bastians portfölj ligger på ett ISK i hans namn så kan jag inte dela den på Shareville så som jag har gjort med de andra portföljerna utan ni får hålla till godo med en skärmdump från Nordnet.
 
 
Bastian har 5 bolag i sin portfölj just nu. Industrivärden, Investor, Kinnevik och Ratos som är investmentbolag samt NCC som är ett byggbolag.
 
Industrivärden har en utdelning på 5kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 141,83kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,53%
Investor har en utdelning på 10kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 300kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3%
Kinnevik har en utdelning på 7,75kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 241,56kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,21%
Ratos har en utdelning på 3,25kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 50,56kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 6,43%
 
NCC är lite speciella då de förutom sin utdelning på 3kr/ aktie även kommer dela ut aktier i NCC Housing. Direktavkastningen kommer alltså bli 1,2% (exkluderat värdet av de nya aktierna).
 
Bastian har 6st aktier i Industrivärden, 6st  i Investor, 9st i Kinnevik, 6st i NCC och 76st i Ratos. Det innebär att han kommer få totalt 424,75kr i utdelning i år (6*5kr + 6*10kr + 9*7,75kr + 6*3kr + 76*3,25kr) som givetvis återinvesteras i nya aktier. Samtidigt har jag köpt aktier för 10 167,58kr (6*141,83kr + 6*300kr + 9*241,56kr + 6*250kr + 76*50,56kr). Den genomsnittliga utdelningen blir alltså 4,2% i år (424,75kr/10 167,58kr).
 
Den uppmärksamme ser att fonderna inte riktigt motsvarar 30% av portföljen enligt ovan vilket även är anledningen till att sparandet för denna månad kommer gå dit.
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0