Fonder

Det är enbart till Bastian som jag sparar i fonder också. Anledningen till detta är att jag föredrar investmentbolag före fonder då jag tror på kraften som finns i utdelningar.
 
Bastian har som tidigare nämnts ca 30% i fonder då det genom en sådan uppdelning blir väldigt tydligt vilka pengar som är tänkta till eventuell bostad eller liknande och vilka pengar som ska få fortsätta växa på kontot. 
 
Till Bastian har jag valt en aktieindexfond som heter Nordnet Superfonden Sverige  (ungefär samma som Avanza Zero). Den är för det första gratis, vilket är viktigt för mig. Och för det andra följer den OMXSBGI vilket, väldigt enkelt förklarat, innebär att om börsen går upp 1% så gör din fond det också. 
 
Nordnet Superfonden Sverige är inriktad på den svenska marknaden. För att få en större riskspridning kan man välja fler indexfonder som riktar in sig på andra marknader än Sverige. Glöm inte att titta på avgiften bara så att inte all eventuell vinst äts upp av förvaltningskostnaderna.
 
 
 
Bastian har en fond till nämligen Skandia Cancerfonden. Detta är egentligen inte mitt sparande utan ett sparande som våra bästa vänner har åt honom på hans ISK. Det är en väldigt speciell fond där 2% av fondens värde varje år skänks till cancerfonden. Bastian kommer alltså inte tjäna lika mycket på denna fond som på vissa andra men eftersom ändamålet är gott så tycker jag ändå det är helt ok. Då är det värre att förvaltningsavgiften är på 1,4% det är lite väl i högsta laget tycker jag. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0