Hur mycket behöver jag spara?

Jag får ofta höra att föräldrar väljer att inte spara till sina barn för att de inte tror att det lilla de kan spara undan kommer göra någon skillnad. Detta är helt fel. Som jag även skrivit tidigare så är det inte beloppet du sparar som avgör hur mycket pengar det blir i slutänden utan det är tiden du sparar.
 
Jag går ett steg längre nu och påstår att det är tiden du sparar i kombination med den avkastning (t ex ränta) du får som avgör hur stor pengapåse du har i slutet.
 
Bloggaren z2036 har gjort en sparkalkylator där man kan se hur mycket pengar man står med i slutänden beroende på vilket belopp man sparar, hur många år man sparar samt hur börsen går i snitt vart år.
 
De barn jag sparar till (inte mitt egna) får som tidigare nämnt motsvarande 25kr/ månad. Jag sparar i 20år och börsen har i snitt gått upp 11% om jag tittar bakåt i tiden. Lägger jag in dessa uppgifter så kommer det bli ca 20 000kr till dessa barn. Observera att utdelningen inte är medräknad här! Räknar jag med att all utdelning kommer återinvesteras i aktier så blir summan istället (baserat på mitt krav om 3% utdelning) närmre 40 000kr!!
 
Det är väldigt mycket pengar som dessa barn kommer få av någon som inte ens är deras förälder. Tänk om deras föräldrar sparar lika mycket..
 
Sparar du istället 50kr i månaden så blir det ca 40 000kr utan utdelningar och hela 72 000kr om vi återinvesterar utdelningarna (på 3%).
 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 
Follow my blog with Bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0