Jag har inte råd att spara

Jag stöter ofta på föräldrar som menar på att de inte har råd att spara till sina barn. Det är också en av anledningarna till att jag har startat den här bloggen. Jag vill visa att de allra allra flesta av oss faktiskt har råd. Det är en sak om man aktivt väljer att inte spara till sina barn för att man helt enkelt inte vill, men jag hoppas verkligen att jag med hjälp av denna blogg kan visa att man varken behöver vara högutbildad eller högavlönad för att spara till sina barn.
 
Jag har sagt det förut men det är helt klart värt att upprepas. Det är inte beloppet som är avgörande för hur mycket pengar ett sparande ger. Det är tiden du sparar.
 
Till våra syskonbarn och gudsöner sparar jag 200kr vid födelsedagar och 100kr till jul. Det blir alltså 300kr per barn och år. 300kr kan för en del ändå låta som en stor summa. 300kr per år är 25kr i månaden. För att sätta det lite i perspektiv så är det ungefär ett halvt paket cigaretter eller en halv dosa snus per månad. För den som röker eller snusar och ändå menar på att den inte har råd att spara till sina barn så vill jag alltså påstå att det inte har med ekonomin att göra utan med viljan.
 
Vi fortsätter, 25kr är en halv flaska av Systemets billigare vinsorter per månad eller ett modemagasin varannan månad.
 
Det är inte min mening att sitta här och raljera. Syftet med dessa exempel har varit att få igång funderingen. Sparar jag inte till mina barn för att jag inte har råd eller är det så att jag skulle kunna ha råd om jag gjorde andra val i min vardag? Är ni 2 föräldrar så pratar vi dessutom inte ens om 25kr i månaden utan 12,50kr var. Det är inte mycket du får för 12,50 idag så ett sparande för den summan är kanske inte fy skam?
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0