Välja strategi

När det kommer till sparande så finns det vissa gyllene regler och den första av dem är att välja en strategi och att hålla sig till den. 
 
Eftersom jag sparar på väldigt lång sikt (räknar med att spara tills barnen fyller 20år) så har jag en strategi som passar väl för detta syftet. Har du en kortare sparhorisont ska du kanske ha en annan strategi, mer om det i ett senare inlägg. 
 
Jag har valt att enbart satsa på aktier till de barn som inte är våra egna, detta eftersom summan jag sparar vart år är väldigt låg och jag behöver därför maxa den totala avkastningen (dvs hur mycket pengar de slantar jag lägger undan kan generera). Till vår egen son sparar vi betydligt mer och därför är hans portfölj uppdelad på ca 70% aktier och 30% fonder. 
 
Till andras barn sparar jag vid födelsedagar och jul vilket innebär att det inte blir mer än 2 köp per år. Jag har därför valt att börja med en stomme av investmentbolag (ett investmentbolag innebär att bolaget som affärsidé äger delar i andra företag, du blir alltså genom ett enda köp delägare i många bolag och sprider därmed risken ) för att sedan välja till något extra bolag. 
 
Jag har som mål att investera i så kallade utdelningsaktier vilket innebär att det är företag som delar ut en del av sin vinst varje år till aktieägarna (du kan tänka att det är som räntan på ett bankkonto). För att räknas som en utdelningsaktie i portföljerna måste utdelningen ligga på minst 3%. Detta betyder alltså att oavsett om aktien går upp eller ner på börsen så delas minst 3% av de insatta pengarna ut. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
Kiwi08
2016-03-12 @ 11:09:39

Skulle vara intressant att höra vad du väljer för konto när du sparar till andras barn. ISK? KF? I eget eller barnets namn?
Jag undrar också hur du hanterar köp av aktier. Jag tänker att om jag ska spara till andras barn så rör det sig inte om så mycket pengar i födelsedagspresent/julklapp. För många aktier kanske priset överstiger insättningen vilket skulle innebära att jag inte ens kan köpa en aktie.

Svar: Hej, jag hoppas kunna skriva ett litet inlägg om det senare idag när sonen sover ☺
Håll utkik
Helena

Anonym
2016-03-12 @ 12:25:22

👍🏼




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0