Var ska jag spara då?

Alla vanliga banker erbjuder sparande i aktier och fonder. Du kan alltså välja att spara hos din vanliga bank. Eller så väljer du att spara i en av de banker som är nischade mot just sparande i aktier och fonder. Fördelen med det senare är att det oftast är betydligt billigare än att spara hos den vanliga banken.
 
De två stora aktörerna när det gäller banker som är nischade mot handle med aktier och fonder är Avanza och Nordnet. De skiljer sig inte nämnvärt, du kan öppna ett konto gratis hos båda och bägge två erbjuder ett courtage (kostnaden för att köpa och sälja aktier) på 0,25% eller minst 1kr. Nordnet har lanserat en forumtjänst (Shareville) men i övrigt är de ganska likartade. Ett tips är att titta dig omkring lite hos båda leverantörerna och se vilken som känns bäst för dig helt enkelt.
 
Personligen har jag mina portföljer hos Nordnet men använder båda bankerna när jag tittar på en aktie. Jag upplever att Nordnet är mer överskådligt men i gengäld kan man ofta se lite utdelningshistorik hos Avanza.
 
 
 
Okej, jag har valt bank. Nu då?
 När du har bestämt dig för en bank så är det dags att välja vilken typ av konto du ska spara aktierna och fonderna på. Det finns tre sorters konton du kan välja: ISK (investeringssparkonto), KF (kapitalförsäkring) eller en vanlig aktiedepå.
 
På en ISK schablonskattas du på det totala beloppet som finns på ditt konto oavsett om du har sålt aktier med vinst under året eller inte. Du behöver inte själv deklarera ditt innehav utan det sköter banker automatiskt åt dig. Schablonskatten är väldigt låg och för den som handlar med Svenska aktier så är detta ett väldigt bra alternativ. Om du sparar till ett barn så kan du bara öppna ett ISK i deras namn där du har fullmakt. Det innebär att barnet har full tillgång till kontot på sin 18-årsdag. Sparar du till andras barn måste du ha föräldrarnas godkännande för att öppna ett ISK och du kan inte öppna ett ISK som är gemensamt för flera barn.
 
En Kapitalförsäkring är inte helt olik ett ISK. Även här schablonbeskattas du på det totala beloppet. För den som vill handla med utländska aktier så är det, av skatteskäl, lämpligast att öppna en kapitalförsäkring just för detta. En KF är lämplig om du vill spara till flera barn på samma konto, eller om du inte vill att barnet per automatik ska ha tillgång till pengarna på sin 18-årsdag. Värt att notera är att det INTE finns någon insättningsgaranti på en kapitalförsäkring vilket det finns på de båda andra kontotyperna.
 
En aktiedepå är den gamla sortens depå där du enbart beskattas för den eventuella vinst du gör vid försäljning av aktier samt eventuell utdelning. Du har själv ansvaret för att deklarera detta och om du tänker sälja aktier frekvent så kan det bli en hel del extrajobb för dig i deklarationstider. Till de barn jag sparar åt som inte är våra egna har jag valt att ha en aktiedepå till dem var. Jag säljer aldrig aktierna och det är alltså enbart utdelningen som beskattas. Jag vill dessutom ha kontroll över när respektive barn ska få tillgång till sina aktier och sparandet sker därför i mitt eget namn.
 
I nästa inlägg tänkte jag att vi skulle ta en titt på en av barnportföljerna samt visa hur jag gör med courtaget (avgiften) när jag handlar för så små summor.
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0