Förkylningstider

Det finns ett klart samband med att när det händer lite på bloggen då händer det desto mer i verkliga livet.
Ni som har koll på bloggen och hur mycket (lite) det har hänt här i höst kan därmed snabbt lista ut att det har varit en kaosartad höst i övrigt. Rena Berg- och dalbanan både fysiskt och psykiskt.
 
Detta är anledningen till att den typen av sparande jag använder mig av till barnen är så perfekt. Det klarar sig i stort sett på egen hand. Så länge man har koll på större nyheter som kommer om bolagen man har i portföljerna så kan man lugnt luta sig tillbaka och bara sätta in mer pengar när det är dags för det. Perfekt för en småbarnsförälder som ska kampera med alla förskolevirus under vinterhalvåret. :0)
 
Så hur har det då gått för portföljerna på egen hand?
 
Anton
  • 3 år +45,05% jämfört med index på +13,70%
  • 1 år +34,93% jämfört med index på -2,03%
  • 6 mån +18,15% jämfört med index på +10,91%
  • 3 mån +5,25% jämfört med index på +5,58%
  • 1 mån -2,36% jämfört med index på +1,94%    

 

Max
  • 3 år +66,88% jämfört med index på +13,70%
  • 1 år +27,93% jämfört med index på -2,03%
  • 6 mån +15,28% jämfört med index på +10,91%
  • 3 mån +2,92% jämfört med index på +5,58%
  • 1 mån -1,98% jämfört med index på +1,94%  
 
Theo
  • 1 år +3,57% jämfört med index på -2,03%
  • 6 mån +5,17% jämfört med index på +10,91%
  • 3 mån -2,11% jämfört med index på +5,58%
  • 1 mån -1,61% jämfört med index på +1,94%  
 
Bastian
  • 1 år +11,10% jämfört med index på -2,03%
  • 6 mån +9,08% jämfört med index på +10,91%
  • 3 mån +5,64% jämfört med index på +5,58%
  • 1 mån +1,93% jämfört med index på +1,94%  
 
Wille
  • 3 mån +16,06% jämfört med index på +5,58%
  • 1 mån +8,72% jämfört med index på +1,94%  
 
Vad som kännetecknar alla portföljer utom Willes är att de går i linje med eller något sämre än index under de senaste 3 månaderna. Några av dem har dessutom ett eller flera bolag som lyser i rött vilket innebär att aktierna är värda mindre än vad jag har köpt dem för. Detta är något som lätt kan få vem som helst att rubbas i sin tro och här gör många misstaget att de säljer av bra bolag i panik. Det sägs att det vanligaste misstaget en småsparare gör är att sälja när aktierna är värda som minst och köpa när de kostar som mest.
 
Det är enkelt att hävda i teorin att man inte ska göra så men så mycket svårare i praktiken. Jag tänkte därför ta en titt på vad som döljer sig bakom siffrorna på de olika portföljerna. Det är först när vi har gjort det som vi vet om vi har anledning till panik eller inte.
 

 
Vi börjar med Antons portfölj som visar riktigt fina siffror fram till för 3 månader sedan då den börjat gå sämre än index. Antons portfölj innefattar ett bolag som i nuläget lyser rött, Ratos. Ratos är ett investmentbolag som det stormat en del kring. Det råder en hel del osäkerhet i värderingen på bolagen som Ratos investerar i då man i huvudsak investerar i bolag som inte finns på börsen. Det har även varit en hel del turer kring ledningen som nu delvis har bytts ut.
 
I Antons portfölj ligger Ratos just nu på -17,33%. Vad som inte syns i dessa procenten är att den faktiskt har börjat ticka upp så sakteliga. Kanske börjar omvärlden tro lite mer på den nya ledningen? De senaste 6 månaderna har aktien faktiskt ökat i värde med 5,92%. Personligen tycker jag om att jag här får möjligheten att investera i onoterade bolag och jag tror att Ratos kommer hämta sig igen och fortsätta leverera i framtiden. Det kommer dock säkerligen ta ett par år innan vi är där men eftersom sparandet till barnen ligger på + 15 år så har jag tid att vänta och bolaget får ligga kvar.
 
Vad som inte syns vid en första anblick av Antons portfölj är att Klövern, som ligger på +6,48%, faktiskt har minskat en hel del i värde i år. De senaste 3 månaderna har den backat 15,25%. Även Klövern är dock ett stabilt fastighetsbolag som jag tror på och även om den sjunker i värde just nu så ser den riktigt fin ut på längre sikt.

 
Även Max portfölj innehåller Ratos men till skillnad från i Antons portfölj så bär den knappast hundhuvudet här med sina -1,90%. Snarare så har jag starka förhoppningar om att den snart åter kommer befinna sig på plus. Nej, istället är det Byggmax som har gått back sedan köpet i augusti. Som den hemmasnickrande skara jag tillhör så tror jag på Byggmax i det långa loppet. Mitt misstag var helt enkelt att jag köpte medan aktien fortfarande var på väg ner. Det är dock oerhört svårt att tajma in så att man köper på botten. Jag tro att Byggmax kommer vända uppåt igen. Om inte annat så när sommaren närmar sig och alla hemmasnickrare där ute ska bygga träddäck. 
 
Max portfölj har inte enbart Ratos gemensamt med Antons portfölj utan även Klövern. Det slutar dock inte där utan portföljen innehåller även Kinnevik. En aktie som trots att den ligger på +5,66% i Max portfölj har gått back under hela 2016. Det rör sig inte om så många procent men ändå. Kinnevik är dock ett riktigt stort och stabil investmentbolag så inte heller här finns det någon anledning att göra sig av med innehavet.

 
Theos portfölj, som är den som har utvecklats sämst, är även den enda portfölj som enbart har bolag som lyser i blått (undantaget Willes). Detta är ett typexempel på att man inte kan stirra sig blind på om det är rött eller blått i portföljen. Theos lilla portfölj bestående av 5 bolag innehåller både Kinnevik och Klövern som ju gått lite sämre den sista tiden. Dessutom innehåller den Peab som backade strax över 5% senaste månaden. Inte heller här är jag orolig. Peab bygger flerfamiljshus, sjukhus, butiker, kontorslokaler samt är inblandade i vår infrastruktur. Detta är sinnesbilden av ett stabilt bolag. Snarare är det REA på Peab just nu och de står definitivt på min intresselista vid nya köp.

 
Bastians portfölj då? Även den innehåller Ratos som i skrivande stund ligger på -22,02%. I övrigt lyser alla poster blått men som vi vet berättar det långt ifrån allt. Bland Bastians bolag hittar vi både Kinnevik och Peab som jag gått igenom ovan. Dessutom har vi NCC i portföljen som även om de visar en fin avkastning totalt sett på +32,73% så ligger de -6,22% om man tittar en månad tillbaka. Portföljen innehåller även Investor som även de gått ner den senaste månaden, -5,33% närmare bestämt. Om jag kan använda samma argument för NCC som jag gjorde för Peab tidigare så kan jag här göra samma sak med Investor som med Kinnevik. Det är alltså inga bolag som kommer ge mig några sömnlösa nätter utan portföljerna får vackert tuffa på lite lagom sådär i sin egna lilla alldeles fantastiska takt. I det långa loppet går de alla bättre än index och det är trots allt det som räknas. Trägen vinner, som man säger. :0)
 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0