Sparbössan är TÖMD!!

Jag har tidigare skrivit om att vi skulle tömma Bastians sparbössa på alla gamla mynt och istället sätta in dessa  på banken för att låta dem börja jobba.
 
Funderingarna kring detta har varit många. Hur förklarar man för en tvååring att alla hans pengar som han så envetet sparat ihop ska lämnas bort?
Och hur sparar vi dessa pengar bäst?
 
Det hela slutade med att vi lät de nya mynten vara kvar, tog de gamla när han inte var hemma och låtsades som att det regnade. Det känns inte helt bra i magen men han har ännu inte upptäckt att sparbössan blivit väsentligt lättare att bära, eller så har han upptäckt det men tror att det är han som blivit stark. Jag hoppas han förlåter oss för detta "upptåg" i alla fall då det trots allt gjordes med väldigt goda intentioner.
 
Vad skulle vi då göra med pengarna? Vi har väl egentligen tänkt att pengar som Bastian själv sparar ihop ska han såklart få bestämma över själv. På så sätt tror jag den ekonomiska medvetenheten ökar mest. Dock är Bastian bara 2 år och någon egentlig idé om vad han vill göra med sina pengar har inte direkt framkommit. Han önskade sig ett eldrivet fordon men det fick han i julklapp och något annat har inte pratat om.  Jag bestämde mig därför att stoppa in pengarna i en egen fond som vi inte månadssparar i. På så sätt kan Bastian, när han blir lite äldre, enkelt se hur mycket hans egna sparande har gett i avkastning. Och skulle han vilja köpa något dyrare när han blir äldre så finns dessa pengar där för just det ändamålet. 
 
Valet av fond föll på Spiltans Aktiefond Investmentbolag. En fond med låg avgift och som visat på fin avkastning. Jag hoppas att valet av denna fond innebär en fin ökning för Bastians egna pengar. 
 
 
Det ska bli spännande att följa denna fond och jag hoppas den utvecklar sig på ett sådant sätt att den inspirerar Bastian till ett fortsatt eget sparande. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
Aktiepappa
2017-04-30 @ 07:08:55

Ett superbra val. Jag tror han kommer både förlåta er och vara glad för att ni investerat pengarna där.

/Aktiepappa

Svar: Vi får verkligen hoppas på det 😜
Helena

Börsjägarcoachen
2017-04-30 @ 08:22:34
URL: http://borsjagarcoachen.blogspot.se/?m=1

Hej, jätterolig och intressant blogg, ska bli kul att se och följa Portföljernas utveckling frammåt jag sparar 500kr åt min dotter på avanza. Hur mycket sparar du i aktier till barnen varje månad?

Svar: Till Bastian (vår egen) sparade vi 500kr/ månad tills han fyllde 2år och därefter har vi ökat till 1000kr/ månad. Till andras barn sparar vi 100kr till jul och 200kr vid födelsedagar.
Helena

Börsjägarcoachen
2017-04-30 @ 08:22:35
URL: http://borsjagarcoachen.blogspot.se/?m=1

Hej, jätterolig och intressant blogg, ska bli kul att se och följa Portföljernas utveckling frammåt jag sparar 500kr åt min dotter på avanza. Hur mycket sparar du i aktier till barnen varje månad?

Anonym
2017-05-06 @ 19:09:11

Vilken bra ide! Tömde nyss dotterns spargris. (Hon är strax över två) Hon får några slantar av oss varje vecka och vill direkt springa till sin gris :) dock har jag redan spiltan så jag får kolla på andra alternativ men ska absolut ha en fond som bara spargrispengarna går in på! Tack för tipset. :)

Anonym
2017-07-18 @ 18:19:26

Jätte roligt att läsa din blogg. Har precis öppnat upp ett sparande för mkna bonusbarn, systerson och fadderbarn. Så nu är jag på jakt efter olika bolag som jag kan investerar i.

Svar: Vad roligt att du börjat spara till dem :)Välkommen till bloggen

/Helena
Helena




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0