Intressanta aktier?

Hur man vet vilka aktier man ska köpa är alltid en knivig fråga.
Jag har tidigare bland annat skrivit om att det ska kännas bra i magen när man väljer bolag, att man ska förstå hur de tjänar sina pengar och att de i min bok ska ha en direktavkastning (utdelning) på minst 3%.
 
Hur hittar man då dessa bolag?
Jag ska vara ärlig och säga att om man inte har funderat på vilket bolag man vill köpa aktier i innan man sätter sig och ska göra ett köp så är det oerhört svårt för att inte säga omöjligt att komma på något bolag som uppfyller alla ens kriterier.
 
Jag väljer istället att hålla ögonen öppna lite extra i vardagen. Var handlar jag min mat? Vilka är det som finns på byggena jag passerar med bilen osv. När jag sedan hittat ett bolag som jag tycker om så lägger jag upp dem i en excellista så att jag kan hålla koll på dem (det går givetvis utmärkt att använda papper och penna istället). Jag väljer även att räkna ut till vilket pris jag kan tänka mig att köpa aktierna för baserat på bolagets utdelning.
 
 
 
När sedan dagen för köp kommer så tittar jag på min lilla lista. Ser vilka aktier som ligger i rätt pris och väljer helt sonika en utav dessa. Så vässa korpgluggarna nästa gång ni beger er utanför huset. Kanske hittar ni en riktigt bra aktie. :)
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0