Grattis Max!

Så har ännu ett år passerat och Max börjar bli stora killen. Hela 4 år har gått sedan vi åkte hem med ett matpaket till de nyblivna föräldrarna och fick se det lilla knytet för första gången. ❤
 
Max har börjat bli en alldeles egen liten person med egna intressen och sin egna vilja. Därför ville jag att det vid köpet av födelsedagsaktierna togs hänsyn till detta. Jag vill att de barn vi sparar åt tycker det är roligt att äga de bolag som ligger i portföljen. 
 
De bolag jag tyckte var särskilt intressanta att ha i Max portfölj var Peab, Mekonomen, Clas Ohlsson och Byggmax. Det säger kanske en del om var hans intressen ligger..
 
Peab är helt klart ett bolag som fortfarande är intressant för Max portfölj men då hans lillebror fick aktier i just Peab för drygt en månad sedan så känns det lite småtråkigt att kopiera det valet rakt av.
 
Efter en stunds funderande insåg jag att jag veterligen inte vet någon som handlar på Mekonomen. Det i sig behöver inte betyda alltför mycket men eftersom aktierna ska ligga orörda i åtminstone 16 år till så blir risken med ett sådant bolag i portföljen lite för stor för min smak.
 
Clas Ohlsson var länge min favorit av dessa fyra bolag. Där är alltid fullt med folk, bolaget känns stabilt och de delar ut bra. Dock låg aktien runt 143 kr igår vilket skulle innebära att Max hade fått en aktie och summan som blev över (dvs 60kr) hade legat stilla på hans konto ända till jul utan att göra någon som helst nytta. 60 kronor kan låta lite men i det här sammanhanget så är det nästan en tredjedel av kapitalet jag sätter in vid födelsedagar. Även om Clas Ohlsson fortfarande är ett bolag som skulle kunna passa bra i Max portfölj så är tillfället helt enkelt inte rätt just nu.
 
Återstår då Byggmax. Ett bolag som nästan är namne med Max själv. Byggmax är stabilt, de delar ut bra, jag tror att de kommer gå bra även om 20 år och de ligger hyffsat inom Max intressespann. Det blev totalt 3 aktier för 65,50kr stycket. Direktavkastningen låg därmed på 3,27%.
 
Utöver aktier får våra gudbarn och syskonbarn alltid en bok och till Max köper vi Astrid Lindgrens bokserie. Nu är han gammal nog för att höra dessa berättelser så det var en glad pojke som öppnade boken och såg att det var fortsättnigen på Emil-boken som de håller på att läsa just nu. Så härligt det är med bokglädje. Jag hoppas att han blir lika glad för aktiedelen av födelsedagspresenten när han är lite äldre.
 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0