Nyårskoll

Nu har åtminstone börsåret lidit mot sitt slut, i övrigt får vi vänta ett par timmar till, och det är dags för en avstämning över hur det har gått under året.
 
Här väljer jag att fokusera på två saker. Dels hur utvecklingen i portföljen varit dvs hur mycket har värdet stigit med. Dels utdelningstillväxten, vilket innebär hur mycket mer utdelning som har betalats ut under året jämfört med föregående år. 
 
Antons portfölj har ökat i värde med 32,63% under året (jämför med index som ökat med 4,86%). Utdelningstillväxten är 231% 
 
Nya bolag i Antons portfölj är Klövern, Skanska och Nobina.
 
Max portfölj har gått upp med 27,01% under året.
Utdelningstillväxten är 222%
 
Nya bolag i Max portfölj är Peab, Byggmax och Klövern. Under året har jag även köpt och sålt av aktier i Nordnet.
 
Theos portfölj har gått upp med 4,09% och slår således inte index.
Utdelningstillväxten är 1000%
 
Nya bolag i Theos portfölj är Nobina, Peab och Klövern. Även i Theos portfölj har jag köpt och sålt aktierna i Nordnet under året.
 
Willes portfölj drogs igång först i juli och har således inte varit igång ett år ännu. Uppgången är 29,56% sedan start (jämför med index på 14,63%).
Wille har inte fått någon utdelning i år.
 
Bolagen i Willes portfölj är Axfood, Corem property och Investor. Även denna portfölj har innehållit Nordnet under året.
 
Bastians portfölj har ökat i värde med 16,37% under året.
Utdelningstillväxten är 334%
 
Nya bolag i Bastians portfölj är Corem property, Nobina, Peab, Ratos och Industrivärden. Bonava delades ut av NCC och Nordnet köptes och såldes under året.
 
Hur har det gått för er andra?
 
Låt pengarna jobba
 
/Helena
 
alexandra
2017-01-02 @ 00:28:25

hej!

håller på och läser på om hur jag ska placera min sons pengar, funderar på fonder till en början. Min fråga spara du i barnens namn? jag vill inte att min son ska få tillgång till pengarna när han är 18( vill inte att han ska veta att de finns...haha). är det bästa sättet att öppna i mitt namn , typ ISK-konto?... ha ca 20 000kr att placera nu och tanken är att jag ska sätta av 1000kr i månaden....aktier känns lite för risky än så länge för mig.... vill ha en mer trygg fond där de kan sitta ca 20år.

Svar: Hej Alexandra,Till vår egna son sparar jag i ISK i hans namn. Där kommer han således få tillgång till pengarna när han är 18. Vi pratar dock om pengar redan nu (han har precis fyllt 2år) och hans sparar själv i en sparbössa. Tanken är att efterhand som han blir äldre utbilda honom och få honom intresserad av att själv spara bla genom medlemskap i unga aktiesparare och att vi utöver månadssparandet på något sätt matchar det an själv väljer att spara i sitt ISK när han blir äldre. Att välja bra aktier inom hans intresse hör också dit. Dessutom kommer vi spara tills han fyller 20år under förutsättning att han inte rör pengarna innan dess. Vi får se om det är en bra strategi eller inte.

Till våra gudbarn och syskonbarn sparar vi i vanliga Aktie- och fondkonton i mitt namn (har döpt kontona för att kunna skilja på dem). Vi har inte alls samma inflytande över dessa barns framtida intresse inom ekonomi och därför vill vi kunna ha full koll på dem.

Ska du stoppa in 20 000kr nu och sedan månadsspara 1000kr/ mån i 20 år så kommer det finnas drygt (beroende på avkastningen) 770 000kr på kontot sedan. Jag förstår verkligen dem som inte vill spara i sina barns namn men att inte berätta för sina barn om ett sådant stort sparande... Hur ska du då kunna förbereda din son så att han är mogen för dessa pengar den dagen han ska få dem?

Vad det gäller kontoforn så kan du spara i KF med din son som förmånstagare. Huruvida du kan spara i ISK i ditt eget namn och sedan föra över det till honom vet jag inte riktigt. Jag har hört både att det går och att det inte går och för egen del har jag aldrig satt mig in i det eftersom det aldrig varit relevant för mig.

Vill du spara i fonder så har både Avanza och Nordnet indexfonder utan avgifter (Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige). Vill du kunna bidra till ett bättre samhälle genom sparandet så har Skandia ideella fonder där man kan göra just detta. Jag har skrivit lite mer om det här: http://barnspar.blogg.se/2016/december/valgorenhet.html

Jag hoppas du hittar något som hjälper dig :0)

Låt pengarna jobba
/Helena
Helena

Sofia
2017-01-02 @ 19:43:03

Hej! Vilken inspirerande blogg! Tack för att du delar med dig! Har precis börjat intressera mig seriöst för aktier och fonder och har hittills öppnat 3 olika isk-konton på avanza. Ett för eget långsiktigt sparande och sedan barnspar till våra två barn. Har skapat 3 olika fondportföljer till respektive isk-konto. Nu är jag sugen på att utöka med aktier. Min fundering är om jag ska öppna ännu ett isk konto och börja med att investera en mindre summa på cirka 5000 kr i olika aktier (har läst på och snappat upp en hel del intressanta aktier). Tänker att det kan vara en bra start för att bli mer insatt? Hur många aktier har du i respektive barns portfölj? Ska man lägga samma summa i alla aktier eller ska man tänka procentuellt som med fonder? Hoppas du kan ge mig några tips på vägen! Med vänlig hälsning, sofia

Svar: Gör det :0)Podden prata pengar och ett medlemskap i Unga Aktiesparare rekommenderas starkt :0) Det ska jag tipsa min son om när han blir lite äldre (medlemskapet ska han få)
Helena

alexandra
2017-01-02 @ 22:48:34

hej igen!

Ja jag gissar på att jag kanske får lära han värdet av pengar från början ( tyvärr rätt dålig på det) Tanken vi skulle ha en färdig kontantinsats till lägenhet då det är dax. Att att hans kulle få spara själv och vi komplettera en del beroende på hur mkt han spratt själv. Men jag gissar på att din strategi är bättre..... det är bara jag som är dålig på att lära ut :)... vill lixom inte ta risken att de skulle försvinna då han är 18...haha....men jag får tänka lite på hur jag ska göra. kanske spara både i hans namn och lite utanför:)..... Tack för en bra sida...återkommer nog med lite mer frågor när jag läst på lite mer under helgen




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0