Nytt bolag igen??

Nu har det månatliga sparandet till Bastian gjorts och det råkade visst bli ett nytt bolag denna gången också..
 
300 kr gick i vanlig ordning till hans två fonder Nordnet Superfonden Sverige och Skandia Cancerfonden. Han fick dessutom 30 kronor i utdelning från sina aktier i Axfood vilket gjorde att jag kunde köpa aktier i två bolag istället för att, som jag vanligen gör, nöja mig med ett.
 
Jag valde att fylla på i Corem Property som är ett bolag han har sedan tidigare, det blev 11 aktier à 37,50 kr styck. Utöver detta så hamnade bolaget Thule i Bastians portfölj. Det är lite extra roligt med Thule då den cykelvagn vi har till Bastian är just av detta märke. Jag tror dessutom att gemene man blir mer och mer aktiva på fritiden som ett motstånd mot våra mer stillasittande arbeten och då har Thule med sina cykelvagnar, takräcken med mera en klar fördel.
 
Jag tittade som tidigare nämnts på Thule även till Anton så grundarbetet var så att säga redan lagt.
 
I dagsläget ser fördelningen på Bastians portfölj ut såhär:

Ratos har fortfarande väldigt stor övervikt vilken långsamt minskar i takt med att jag investerar i andra bolag. Även Nobina ligger över gränsen för vad som är en OK andel i min mening, även om det är precis. 
 
I april väntar jag in utdelningar från Bonava, Corem, Nobina och Ratos till Bastians portfölj så även nästa månad finns det möjlighet att köpa aktier i två olika bolag.
 
Utveckling Bastians portfölj
1 mån +0,58% jämfört med index +0,4%
3 mån +6,43% jämfört med index +3,45%
6 mån +11,56% jämfört med index +9,99%
1 år +17,15% jämfört med index +16,58%
 
Bastians portfölj forsätter att slå index vilket är mitt mål. Detta tillsammans med en direktavkastning på drygt 4,39% gör att portföljen tuffar på med bra kraft framåt.
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0