"En tuff brud i lyxförpackning"

Lill-Babs gamla slagdänga snurrar i skallen på mig just nu. Inte för att jag direkt känner mig iklädd en lyxförpackning. Ni som vet hur landet ligger förstår om jag snarare känner mig lite tvärtom för tillfället. Nej, den snurrar i skallen då jag funderar på hur våra aktiegåvor till gudbarn och syskonbarn ska paketeras på ett snyggt och intressant sätt.
 
Ämnet aktualiseras i och med Willes födelsedag. Hittills har vi bara skrivit någon rad på födelsedagskorten om att X antal aktier i bolag Y blivit köpta. Informativt, javisst men knappast särskilt spännande, roligt eller intressant. Och jag vill ju att dessa barn ska växa upp och tycka att aktier är just det. Spännande, roligt och intressant. En bonus vore om även deras föräldrar får upp någon typ av intresse för detta.
 
 
 
Jag har funderat över detta sedan Max fick sina första aktier för ett par år sedan. Någon typ av gåvobrev som gör det hela lite mer högtidligt än ett par snabbt nedkrafsade rader på ett kort. Kanske i kombination med ett aktieägarbrev där portföljen följs upp vid jul? Eller borde man ha detta även vid födelsedagar?
 
Så, bring it on!! Vad har ni för tankar och idéer? Vad borde det stå? Hur borde man utforma detta? Ska vi se om vi tillsammans kan utforma ett riktigt bra gåvobrev så kan jag i så fall lägga upp en mall här sedan som alla kan ladda ner och använda sig utav? Vad tror ni om det? Det kan väl inte bara vara jag som står med dessa funderingar?
 
Låt pengarna jobba
 
/Helena
 
Caroline%2520E
2017-03-23 @ 11:38:09

En mycket bra idé, och frågan är hur man glädjer de små liven. Jag är också inne nu på att spara till min sambos syskonbarn och våra gudbarn, ska bara dubbelkolla med deras föräldrar att det är "ok", och att de får en mindre present när de just fyller år tex. Det är ju så många julklappar och presenter till höger och vänster så de bör ju inte märka att de får en mindre..
Men det hade varit roligt och kunna "skriva" ihop något för att visa hur mycket där faktiskt är i portföljen? Kanske kunna göa en portfölj som mall, alltså, lite klipp och klistra typ eller bara klippa, och så när man öppnar portföljen så kan man kanske ha bilder på olika "saker" som man hade kunnat köpa för summan OM man hade sålt allt, eller något liknande. Förstår du hur jag menar? =)

Svar: Vilken bra idé med att visa hur mycket man kan köpa för summan :0)Jag ska se om jag kan få in den i det "investerarbrev" jag tänker att de ska få en gång om året.
Helena




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0