Aktier till Anton

Herrejösses vad tiden går fort!
 
Snart fyller Anton 6 år och då är det dags att utöka innehaven i hans portfölj med ytterligare ett bolag. Antons portfölj innehåller i dagsläget 6 olika bolag. Bure och Ratos som är investmentbolag, Klövern som är ett fastighetsbolag, Skanska som är ett byggbolag och Nobina som håller på med kollektivtrafik.
 
Fördelningen ser ut enligt nedan.
 
Jag har nu fastnat för 3 olika bolag som skulle kunna komplettera Antons portfölj väldigt fint. Dessa är följande:
 
Peab som i så fall blir ytterligare ett byggbolag. Jag har en viss förkärlek för sådana märker jag. Peab visar fina siffror. Resultatet per aktie har fördubblats under 2016, P/E talet är 14,73 och direktavkastningen ligger på över 4%.
 
Bilia som de allra flesta känner till är en återförsäljare för transport- och personbilar. Man säljer bilar av märkena Volvo, Renault, Ford, Hyundai, Dacia, Mini, BMW Lexus och Toyota. Man gör ett okej 2016, dock tycker jag personligen att rörelsekostnaderna kanske är lite för höga. P/E talet ligger på 15,03 och direktavkastningen är även här över 4%.
 
Thule säljer bland annat takräcken, takboxar och cykel-/ löp-/ skidvagnar. Thule gör ett ganska bra år 2016. Intäkterna ökar liksom vinsten per aktie. P/E talet är 21,54 så något högre än för de två andra bolagen, å andra sidan gör man i år en bonusutdelning vilket tar upp direktavkastningen till över 7% vilket skulle kunna förklara folks vilja att betala mer. 
 
Hur hade ni andra tänkt angående dessa bolag? Är det något som hade lockat er mer eller mindre än de andra? Varför?
 
Låt pengarna jobba
/Helena
Caroline E
2017-03-23 @ 09:39:06

Hej,

utan att ha läst din blogg, vilket jag verkligen ska börja göra nu direkt, så fort jag slutat skriva här, så vill jag säga Tack! Jag vill verkligen lära mig mer om aktier, men samtidigt så får jag ihop tiden dåligt, och att då kunna följa dig, och göra samma smarta köp och sälj och spara till mig och mina barn är bara magiskt. så TACK! <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0