3 stjärnor till Anton!

Som jag skrivit tidigare så sjunker mitt aktienörderi en del under sommarhalvåret till förmån för trädgårdsmani. Det går alldeles utmärkt att inte kolla aktier varenda dag när man har ett sådant upplägg som jag har i barnportföljerna. Det är stora stabila företag som allt som oftast tuffar på utan alltför stora bekymmer. Att jag sparar för så lång tid gör även portföljerna mindre sårbara för de nedgångar som alldeles säkert kommer dyka upp under årens lopp. Det finns nämligen gott om tid för aktierna att inte bara återhämta sig utan att även öka betydligt mer än de tappat därefter.
 
Att jag ägnar mindre tid åt portföljerna innebär dock inte att pengarna jag sparat jobbar mindre. De fortsätter att gno på oavsett om jag frenetiskt kollar börsen eller påtar i trädgården. Ett bra exempel på detta är Antons portfölj som denna vecka nådde 3 stjärnor på Shareville. Då pratar vi om en portfölj som jag inte rört sedan i våras.
 
 
Nordnet som jag använder mig av för att spara i aktier har en funktion som heter Shareville till vilken man kan knyta sina portföljer (ni kan alltså följa alla barnportföljer utom Bastians där, sök på teamlundver). 
 
"Shareville är Nordens största sociala handelsplats för aktier och fonder"
 
I skrivande stund finns det 101 627 portföljer anslutna till Shareville. Varje portfölj får en rating baserad på hur mycket avkastning den genererar i förhållande till hur stor risk man tar. Desto högre avkastning och lägre risk desto bättre rating. 
 
1 stjärna innebär att man har en positiv utveckling av portföljen.
2 stjärnor innebär att portföljen är bättre än 50% av de anslutna portföljerna.
3 stjärnor innebär att portföljen tillhör de 10 bästa procenten av de anslutna portföljerna.
 
Antons lilla, relativt självgående portfölj tillhör alltså den bästa tiondelen av portföljerna!
Det är värt att fira tycker jag.
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0