Hur går det för portföljerna?

Nu är det inte den siste mars förrän i morgon men jag tänkte ändå ta mig en titt på hur det går för de olika barnportföljerna. Idag tänkte jag visa de portföljer jag har åt andra barn och i morgon visar jag Bastians.
 
Antons portfölj har varit igång sedan den 27:e mars 2012, med andra ord nästan på dagen 4 år. Jag hade en annan strategi från början där jag inte fokuserade på stabila utdelningsbolag utan tog en högre risk. På grund av detta rasade värdet på hans portfölj väldigt mycket det första året. År 2 hade jag lärt mig av mitt misstag och sedan dess har jag, med framgång, använt mig utav den strategin jag förespråkar här.
 
Antons värdeutveckling ser ut såhär:
  • 3år +12,55% jämfört med index på +12,28%
  • 1år +25,39% jämfört med index på -20,06%
  • 6mån +39,11% jämfört med index på -4,81%
  • 3mån +6,23% jämfört med index på -6,78%
  • 1mån +8,15% jämfört med index på -1,74%
Sedan jag ändrade strategi i Antons portfölj har den slagit index vid varenda mätning. Det är riktigt riktigt bra!!
 
 
Max portfölj har varit igång sedan den 1:e mars 2013.
 
Max värdeutveckling ser ut såhär:
  • 3år +2,70% jämfört med index på +12,28%
  • 1år +16,20% jämfört med index på -20,06%
  • 6mån +29,16% jämfört med index på -4,81%
  • 3mån +4,89% jämfört med index på -6,78%
  • 1mån +8,22% jämfört med index på -1,74%
Det senaste året har även den slagit index vid varenda mätning. Något man bör tänka på när det gäller alla dessa portföljer är att även om courtaget är lågt så krävs det, i och med de låga summor jag sparar, att aktierna går upp en hel del innan portföljen hamnar på +/- 0. Detta kommer jämna ut sig när portföljerna kommer upp lite i värde vilket blir väldigt tydligt när man tittar på värdeutvecklingen i Max portfölj.
 
 
Teos portfölj har varit igång sedan den 22:e december 2014.
 
Teos värdeutveckling ser ut såhär:
  • 1år -7,47% jämfört med index på -20,06%
  • 6mån +1,66% jämfört med index på -4,81%
  • 3mån -3,82% jämfört med index på -6,78%
  • 1mån +7,26% jämfört med index på -1,74%
Det är extra fascinerande att se hur väl mina små barnportföljer ändå står sig mot index med tanke på hur små summor som sparas i dessa och hur låg riskspridning de faktiskt har under de här första åren.
 
(jag hoppas få se fler grafer som den här) 
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0