Max portfölj

Jag tänkte att ni skulle få ta del av en av de andra barnportföljerna jag sparar i. Den här portföljen tillhör Max som är 3år. Max har jag sparat till sedan starten, 200kr vid födelsedagar och 100kr till jul. Precis som med Antons portfölj så är strategin att spara i företag som har en direktavkastning (utdelning) på minst 3% i förhållande till kursen (priset) vid köptillfället. Jag har valt att bygga en stabil grund med investmentbolag och lägger därefter till andra stabila bolag som jag tror på på lång sikt.
 
Nedan ser ni en skärmdump på Max portfölj från Shareville.
 
 
Max har 4 bolag i sin portfölj just nu. Bure, Kinnevik och Ratos som är investmentbolag samt Klövern som är ett fastighetsbolag.
 
Bure har en utdelning i år på 2kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 25kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 8,0%
Kinnevik har en utdelning på 7,75kr/ aktie och jag har gett 245kr för en aktie (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,16%
Klövern har en utdelning på 0,35kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 9kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 3,89%
Ratos har en utdelning på 3,25kr/ aktie och jag har köpt aktierna för 58kr/ styck (GAV). Detta ger en direktavkastning på 5,60%
 
Den totala avkastningen (vinsten) om jag skulle sälja alla Max aktier idag är 675kr. Detta är givetvis glädjande men egentligen ganska irrelevant för en utdelningsportfölj. Det är betydligt mer intressant att se vad snittutdelningen blir och jämföra detta med vad räntan hade blivit på ett sparkonto.
 
Max har 13st aktier i Bure, 1st i Kinnevik, 25st i Klövern och 8st i Ratos. Det innebär att han kommer få totalt 68,50kr i utdelning i år (13*2kr + 1*7,75kr + 25* 0,35kr + 8*3,25kr).
Det ska sättas i relation med att jag har köpt aktier för totalt 1 259kr (13*25kr + 1*245kr + 25*9kr + 8*58kr).
Den genomsnittliga utdelningen blir alltså 5,4% i år (68,50kr/1 259kr). Detta ska jämföras med räntan som, om du hittar ett riktigt bra sparkonto, ligger på drygt 0,5%
 
Utdelningen tar jag givetvis inte ut utan den kommer användas till att köpa mer aktier för vilket innebär att Max inte kommer få aktier för 300kr i år utan för 368,50kr!
 
Låt pengarna jobba
/Helena
 
Caroline%20E
2017-03-23 @ 11:32:36

Hej, vart på Nordnet ser man utdelningen? Eller om man räknar ut det? Hur gör man. :D Tack!

Svar: på Nordnet ser du det under bolagsfakta. Längst ner till höger.
Helena




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0