Vad kostar det att handla med aktier?

När man köper och säljer aktier betalar man ett courtage  (avgift) till den bank man har sin portfölj på. Courtaget består av en procentsats på det belopp man handlar för och har dessutom alltid en minimiavgift. Det finns olika nivåer på courtage och man brukar välja vilken nivå man vill ha under inställning på sin depå  (konto). Desto lägre minimiavgift desto högre procentsats. Nordnet, som jag använder, har tex följande nivåer:
Mini 0,25% minst 1kr 
Liten 0,15% minst 39kr
Mellan 0,069% minst 69kr
Fast 99kr
 
Vilken nivå man ska välja beror på hur mycket man handlar för varje gång. För den som handlar för mindre än 15 600kr per order (köp eller sälj) så är det mest lönsamt att använda sig av mininivån.
 
Det betyder att när jag köper aktier för 100kr  (julklapp) och 200 kr  (födelsepresent) så blir kostnaden 1kr. Eftersom jag sparar på så lång sikt kommer den här kronan tjänas in igen. 
 
Det lönar sig alltså att spara i aktier oavsett hur mycket eller lite du kan spara undan ☺
 
I nästa inlägg kommer jag visa hur en av barnportföljerna ser ut och hur jag tänker kring den. 
 
Låt pengarna jobba
/Helena



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0