Sen uppdatering

Nu är det snart dags för en ny månad så det vore kanske på tiden att jag uppdaterar hur barnportföljerna gick föregående månad? 
 
Jag vet att det är länge sedan sist men ibland gör livet sig påmint lite väl mycket och orken till bloggen försvinner för ett tag.
 
Fram till och med april månad såg det ut såhär i barnportföljerna:
 
Antons portfölj
1 månad +1,29%
3 månader +11,59%
6 månader +17,76%
1 år +24,68%
3 år +20,90%
 
Max portfölj
1 månad +0,58%
3 månader +11,91%
6 månader +12,28%
1 år +17,68%
3 år +11,70%
 
Theos portfölj
1 månad -1,83%
3 månader +13,48%
6 månader -3,55%
1 år -2,09%
Totalt -2,44%
 
Det kan tyckas vara en låg uppgång för april månad men vad som händer när bolagen delar ut utdelningen till sina aktieägare är att priset på aktien brukar falla ungefär lika mycket som man har valt att dela ut. Detta brukar sedan hämtas upp månaderna efter och eftersom jag har stabila säkra bolag i barnportföljerna är jag inte det minsta orolig. Jag vet att det gäller att sitta lugnt i båten medan folk köper och säljer till höger och vänster, en strategi som brukar löna sig.
 
När man tittar på dessa tre portföljer blir det också väldigt tydligt att det är svårt att få någon fin uppgång i början av ett så pass litet sparande. Antons portfölj går helt klart bäst men är också den som varit igång längst. Medan Theos portfölj fortfarande kämpar på. Inte heller är detta något att oroa sig för. Det kommer bli bättre och bättre desto mer kapital som hamnar i portföljerna eftersom jag då har möjlighet att sprida riskerna på fler bolag.
 
Låt pengarna jobba
/Helena
Mattias
2016-05-25 @ 14:27:21

Kul att se att bloggen lever!

Jag är fullt medveten om att saker får stryka på foten ibland när barn är inblandade; sitter i samma sits själv...

Har som sagt tänkt att komma igång igen med sparandet till mina två barn (5 och 1½ år). Har dryga 20kkr liggandes i en KF i mitt namn (barnen som förmånstagare). Jag tror inte på att pengarna automatiskt skall tillfalla dem när de blir myndiga. Men vet aldrig hur deras situation ser ut då...

Just nu ligger jag likvid med hela summan på kontot och det är dags att få pengarna att jobba igen. Ditt upplägg med 70% aktier och 30% fonder låter intressant. Även idén med utdelningsaktier verkar vettig med tanke på den långa tidshorisonten.

Tanken är väl att gå in med hela nuvarande summan i ett antal aktier och sedan månadsspara 1000kr i fonder tills dess att 70/30 förhållandet nås...

Svar: Med 20kkr så hade jag inte gått in med allt på en gång då risken är stor att du råkar gå in på en "topp". Istället hade jag delat upp beloppet i mindre summor om 5kkr per månad och investerat de pengar du har under en 4-månadersperiod.Nordnet och Avanza har förresten gratis courtage nu om du har under 80kkr hos dem (Nordnet) eller under 50kkr (Avanza) så det finns ingen anledning att gå in med mycket på en gång för den sakens skull heller.

Trevlig dag
Helena

Mattias
2016-05-27 @ 09:57:12

Kan vara smart att dela upp det lite... Har aldrig handlat med utdelningsaktier förr. Hur funkar det? Du måste handla dem innan ett visst datum för att få vara med på utdelningen det året antar jag...

Har just nu ögonen på introduktionen av Paradox-aktien vilken jag tror mycket på. Kan bli så att barnen blir ägare till aktier inom dataspelsvärlden igen. En stor del av deras nuvarande kapital kommer från tidigare vinst i Starbreeze...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0