Diversifiera eller köpa på REA?

Willes ettårsdag närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att fundera på vilken aktie jag ska köpa till honom. Normalt sett är detta en väldigt enkel historia. Jag har en lista med intressanta aktier. Funderar över vilken av dessa som ligger bra till i tiden just nu och som samtidigt passar ihop med övriga innehav i portföljen och köper den.
 
Eftersom alla barn ännu är små försöker jag framförallt diversifiera portföljerna i nuläget. Målet med dessa barnportföljer (gäller inte Bastians) är att ha drygt 8-10 innehav innan jag börjar köpa mer av någon befintlig aktie. Eftersom jag enbart köper aktier vid födelsedagar, julafton och efter eventuell utdelning tar detta sin lilla tid.
 
För Willes del, som fått aktier i dopgåva (fördelat på 2 innehav) samt i julklapp så innebär detta att han i dagsläget har innehav i 3 olika bolag.
Det enkla hade varit att följa min strategi och välja ett nytt bolag till portföljen. Jag har dock oerhört svårt att inte stirra mig blind på den röda siffran vid Axfood. Borde jag kanske instället öka innehavet i denna? 200kr (vad han får insatt i sin portfölj i födelsedagspresent räcker till en aktie i Axfood. I kassan skulle han då ha drygt 60kr och efter utdelning runt 100kr till investering i ett annat bolag.
Eller ska jag köpa ett annat bolag nu, ytterligare ett vid utdelningen samt till jul? Då skulle han ha 6 olika bolag i portföljen redan om ett år?
 
Som ni ser famlar jag i mörkret här. Hur hade ni gjort och varför?
 
Låt pengarna jobba
 
/Helena
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnspar.blogg.se

Välkommen till Barnspar, bloggen där vi avlivar alla gamla myter kring sparande och istället lotsar dig fram till ett enkelt sparande som varken kräver så mycket tid eller energi från dig. Du får följa de olika barnportföljer jag har (en portfölj kallas det konto där man samlar sina aktier och fonder) och kan alltså om du vill kopiera dem rakt av. Bloggen vänder sig till de som vill spara till sina eller andras barn men det går att använda precis samma metoder för ett långsiktigt sparande till sig själv. Låt pengarna jobba /Helena

RSS 2.0